خالق اینستاگرام چه کسی است؟

اینستاگرام یک پلتفرم رسانه اجتماعی است که روی تلفن همراه، اینترنت و دسکتاپ اجرا می‌شود. این اپلیکیشن عمدتاً بر اساس اشتراک عکس و ویدیو است نه متن. برای اینکه در مورد خالق اینستاگرام بیشتر بدانید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. کوین سیستروم اینستاگرام را در سال 2010 راه اندازی کرد. او که اهل ماساچوست و فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد بود، این برنامه را به دلیل عشق به عکاسی ایجاد کرد. این اپلیکیشن اشتراک عکس و ویدئو از آن زمان به بعد تبدیل به یک پلتفرم جهانی شد و بیش از یک میلیارد کاربر دارد و سیستروم را به یک میلیاردر تبدیل کرد. همراه چیکاو باشید.

سیستروم در هالیستون ایالت ماساچوست، یک حومه ثروتمند بوستون، متولد شد. پدرش به عنوان مدیر منابع انسانی کار می‌کرد، در حالی که مادرش در حوزه فن آوری کار می‌کرد. سیستروم پس از دبیرستان ابتدا تصمیم گرفت به دانشگاه استنفورد برود. او قصد داشت در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کند، اما پس از ورود به دانشگاه تصمیم گرفت رشته‌ خود را به رشته‌های علوم مدیریت و مهندسی تغییر دهد. سیستروم خیلی زود به عکاسی علاقمند شد و در اوقات فراغت خود یک سایت اشتراک عکس ایجاد کرد. در طول سال اول تحصیل خود، یک ترم را در فلورانس گذراند و در رشته عکاسی تحصیل کرد.

شبکه اجتماعی اینستاگرام - چیکاو

درست قبل از دوره ارشد در استنفورد، سیستروم در یک شرکت پادکست به نام Odeo کارآموزی کرد. Odeo توسط اوان ویلیامز تأسیس شد که بعد از آن توییتر را ساخت. جک دورسی مدیر عامل توییتر نیز در آن زمان در Odeo کار می‌کرد و او و سیستروم دوستان خوبی شدند.

در سال 2004، در حالی که سیستروم هنوز در دانشگاه بود، مارک زاکربرگ سعی کرد او را برای کار در فیس بوک استخدام کند. سیستروم پیشنهاد او را رد کرد. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به سیستروم در گوگل پیشنهاد کار شد. در دو سال ابتدایی بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، او فعالیت‏های بازاریابی را برای Gmail و Google Calendar انجام می‌داد. وی بعداً به بخش M&A  گوگل منتقل شد.  پس از سه سال حضور در گوگل، سیستروم برای کار در بخش راه اندازی پلتفرم اجتماعی به نام Nextstop اقدام کرد. این شرکت در جولای 2010 توسط فیس بوک خریداری شد. تمام این تجارب در حوزه فناوری او را تبدیل به خالق اینستاگرام کرد.

تقریباً در همان زمان، سیستروم شروع به کار روی برنامه شخصی خود کرد که در ابتدا آن را به دلیل علاقه خود، Burbn نام گذاری کرد. این برنامه، یک اپلیکیشن اشتراک عکس بر اساس مکان‌های مختلف بود. یک سرمایه‌گذار خطرپذیر به نام استیو اندرسون از شرکت Baseline Ventures تصمیم گرفت 250 هزار دلار در Burbn سرمایه‌گذاری کند، با اینکه این اپلیکیشن هنوز در مراحل اولیه بود.

اندکی بعد، سیستروم، مایک کریگر را به عنوان بنیان‌گذار Burbn معرفی کرد. کریگر، نیز فقط دو سال زودتر از سیستروم از استنفورد فارغ التحصیل شده بود. کریگر قبل از پیوستن به سیستروم، مشغول کار بر روی برنامه شخصی خود به نام Meebo بود. درنهایت اینستاگرام توسط کوین سیستروم و مایک کریگر در اکتبر 2010 ساخته شده است. مایک کریگر به کوین کمک کرد تا اولین ابداع خود را که به نام Burbn  بود، ارتقا دهد و به عنوان خالق اینستاگرام در کنار سیستروم قرار گرفت.

حتی اگر سیستروم به عنوان مدیر عامل و خالق اینستاگرام در ذهن همه باشد، مایک کریگر هنوز یکی از بنیانگذاران اینستاگرام است. وقتی این شرکت به فیس بوک فروخته شد، کریگر به دلیل داشتن 10٪ سهام، مبلغ تقریبی 100 میلیون دلار کسب کرد. وی پیش از ایجاد اینستاگرام، یک توسعه دهنده نرم افزار در مایکروسافت بود. کریگر مسئولیت به روز رسانی این پلتفرم را به مدت سه سال بر عهده داشت.

خالق اینستاگرام - چیکاو

از طرف دیگر دارایی خالص کوین سیستروم در سال 2019 1.6 دلار تخمین زده شده است. در آوریل 2012 او 40٪ سهام را در اختیار داشت، بنابراین حدود 400 میلیون دلار از راه اندازی برنامه دارایی کسب کرد.

سهام باقیمانده متعلق به سرمایه‌گذارانی بود که بودجه توسعه سیستم عامل را تأمین می‌کردند. هر سرمایه‌گذار بسته به تعداد سهام خود در آن زمان، بخشی از 1 میلیارد دلار را به دست آورد. یکی از این شرکت‏های سرمایه‌گذاری شرکت آندرسن هوروویتس بود که هر یک سهام خصوصی محسوب می‏شد.

 

آیا خالق اینستاگرام، مالک آن هم است؟

در آوریل 2012، دو خالق اینستاگرام، یعنی سیستروم و کریگر این شرکت را به قیمت 1 میلیارد دلار به فیس بوک فروختند. از آن زمان، فیس بوک آن را توسعه داده و به یکی از پر کاربردترین برنامه های رسانه های اجتماعی تبدیل شده است که طبق آمارها در سال 2020 تقریباً 1 میلیارد کاربر داشته است. در واقع هم اکنون مالک واقعی اینستاگرام فیس بوک محسوب می‏شود. فیس بوک اینستاگرام را در مراحل اولیه خود خریداری کرد که حدود 30 میلیون کاربر فعال داشت و فقط 13 کارمند تمام وقت داشت. در این مدت، اینستاگرام هیچ درآمدی ایجاد نمی‌کرد.

بنابراین به نظر می‌رسد خرید اینستاگرام با 1 میلیارد دلار که دو برابر ارزش آن زمان بود، اقدامی هوشمندانه است. اکنون این شرکت از طریق تبلیغات سود بیشتری را برای فیس بوک به ارمغان آورده است. این آگهی‌ها به‌ صورت تصویری و مبتنی بر ویدئو هستند. شرکتی که فقط با 13 کارمند کار خود را شروع کرد و به طور سریع نسبت به سایر شبکه‏های اجتماعی رشد کرد، مسلما طرفداران زیادی نسبت به توییتر، اسنپ چت و پینترست دارد.

کوین سیستروم، خالق اینستاگرام اگرچه شرکت را فروخت؛ اما همچنان به عنوان مدیر عامل شرکت کار خود را ادامه داد و به پیشرفت‌های آن کمک کرد. حالا او با مشورت شرکت مادر تصمیم می‌گیرد. علاوه بر این، او به توسعه ویژگی‏های تبلیغاتی در این پلت فرم کمک می‏کند تا به مشاغل اجازه دهد محصولات و خدمات خود را به صورت عکس تبلیغ کنند.

مارک زاکربرگ مالک شرکت فیسبوک و مالک شبکه اجتماعی اینستاگرام - چیکاو

در پایان حقایق جالبی در مورد اینستاگرام و خالق اینستاگرام لازم است بدانید:

  • اولین بار در 6 اکتبر 2010 به برای تمام کاربران عرضه شد.
  • ارزش اینستاگرام 102 میلیارد دلار تخمین زده شده است.
  • نام اینستاگرام از ترکیب “telegram” و “instant” است.
  • تخمین زده می‌شود که 8٪ حساب‌های کاربران جعلی است.
  • اولین تصویر، عکس یک سگ بود که توسط کوین، یکی از بنیانگذاران اینستاگرام، روی این پلتفرم قرار گرفت.
  • پست‌هایی که دارای هشتگ gat  6/12 درصد افزایش تعامل دارند.
  • پیتزا معروف‌ترین غذا در اینستاگرام است.
  • ایالات متحده، روسیه، برزیل، ترکیه و انگلستان برترین کشورهایی هستند که از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
  • این پلتفرم شامل حداقل 1 میلیون تبلیغ دهنده است.
  • ایموجی قلب بیشترین کاربرد را دارد.
  • گوگل حداقل 16 میلیون جستجو را برای عبارت Instagram ثبت می‌کند.
  • بعد از فیس بوک، اینستاگرام دومین پلتفرم با بیشترین مشارکت است.
  • حدود 96٪ از مارک‌های برتر مد آمریکا از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
  • تخم مرغ محبوب‌ترین عکس روی این پلتفرم است.
  • اکثر کاربران اینستاگرام بین 18 تا 29 سال سن دارند.
  • فیس بوک صاحب فعلی اینستاگرام است.
  • مالک اولیه اینستاگرام کوین سیستروم حتی پس از فروش شرکت به Facebook Inc. هنوز مدیر عامل شرکت است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.