سردرد های سینوسی؛ درمان خانگی و پیشگیری از آن ها

تقریبا همه ما درباره سر درد های سینوسی شنیده ایم و دیده ایم که بعضی افراد حتی در خانه هم کلاه های بافتنی به سر دارند و در فصل های سرد، سر و صورت خود را گرم نگه می دارند. در ادامه مقاله قصد داریم که درباره سردرد سینوزیت (سینوسی) بیشتر توضیح داده و درمان های خانگی آن را بیاوریم. همراه چیکاو باشید.

سردرد های سینوسی (سینوزیت) چیست؟

سینوس ها حفره های موجود در استخوان بندی جمجمه هستند که در آن ها هوا وجود ندارد. محل استقرار سینوس ها در استخوان گونه، پیشانی و کف جمجمه می باشد. سر درد های سینوسی که معمولا همراه با سینوزیت می باشند، بر اثر تورم لایه مخاطی در این ناحیه، ایجاد می شود. در این وضعیت، افراد درد زیادی را در ناحیه بالای بینی و بین دو چشم خود، محل استقرار سینوس ها، حس می کنند. بسیاری افراد و پزشکان نمی توانند به درستی این نوع سردرد را از سردرد های میگرنی یا عصبی تشخیص دهند.

با این وجود، باید توجه داشت که برای درمان سردرد ابتدا باید نوع آن را تشخیص دهیم و سپس به دنبال روش های مناسب برای بهبود آن باشیم.

سردرد های سینوسی معمولا با حرکت هایی مانند خم شدن به جلو و چرخید و فشار دست در ناحیه سینوس ها درد بیشتری ایجاد می کنند، بنابراین این سردرد تنها دلیل بر وجود سردرد سینوسی ( سینوزیت) نمی باشد.

درمان خانگی سردرد های سینوزیت یا سینوسی:

  1. ماساژ دادن ناحیه سینوس ها

این روش می تواند تا حد زیادی سردرد را کاهش دهد. شما می تواند به آرامی ناحیه سینوس ها را ماساژ داده یا از دیگران بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند.

  1. اسپری آب نمک در مجرای بینی

اگر مجرای بینی شما گرفته و تنفس را برای شما سخت کرده است، می توانید از اسپری آب نمک در مجرای بینی خود استفاده کنید تا با مرطوب کردن این ناحیه دم و بازدم شما از طریق بینی راحت تر انجام شود.

برای این منظور مقدار کمی نمک را در آب گرم حل کرده و در بینی خود اسپری کرده یا روی آن را با محلول آب و نمک بشویید.

  1. کمپرس گرم و سرد در نواحی سینوس ها

کمپرس گرم و سرد دراین نواحی می تواند تا حد زیادی برای درمان سردرد سينوزيت ، از طریق کم کردن التهاب، درد را کاهش دهد. برای از بین رفتن گرفتگی سینوس ها می بایست کمپرس گرم و سرد را روزانه 3 تا 5 بار انجام دهید. به این صورت که ابتدا کمپرس گزم را در نواحی گرفتگی بگذارید، بلافاصله پس از آن به مدت حداکثر 30 از کمپرس سرد استفاده کنید.

  1. مصرف خوراکی های حاوی ویتامین C

آنتی اکسیدان موجود در ویتامین C می تواند به سیستم ايمنی را تقویت کرده و با عفونت سیسنوس ها مقابله کند. بنابراین مصرف غذا ها، نوشیدنی ها و میان وعده های حاوی ویتامین C را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

سردرد های سینوسی؛ درمان خانگی و پیشگیری از آن ها - چیکاو

  1. تنظیم رژیم غذایی متعادل

رژیم غذایی متعادل می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده، و بسیاری از مشکلاتی که سلامتی انسان را تهدید می کنند را از بین ببرد،  بنابراین تنظیم رژیم غذایی که در آن مصرف میوه و سبزیجات افزایش بافته و مصرف گوشت و لبنیات و مواد غذایی فرآوری شده کاهش یابد، می تواند با افزایش سطح ایمنی بدن سینوس ها را ایمن نگهداشته و باعث بهبود سریع تر سینوزیت شود.

  1. درمان سردرد سينوزيت با مصرف زنجبیل

مواد ضد التهابی و ضد درد موجود در زنجبیل به بهبود سردرد های سینوسی ( سینوزیت) کمک می کند. شما می توانید زنجبیل تازه را به مدت 10 دقیقه در آب بجوشانید یا مانند آدامس آن را بجوید.

  1. مصرف آب گرم

نوشیدن مقداری آب گرم می تواند تا حدی زیادی التهاب سینوس ها را کم کند.

  1. بخار

بخار با افزایش رطوبت به افزایش مجرای تنفسی و کاهش خلط کمک کند. می توانید به آب در حال جوش روغن اکالیپتوس یا نعناع اضافه کنید.

  1. مصرف غذاهای پرادویه

یکی از مشکلاتی که افراد مبتلا به سینوزیت دارند این است که، طعم و مزه غذا ها را به خوبی تشخیص نمی دهند. این افراد می توانند از غذا های با ادویه زیاد مانند غذا های مکزیکی و تایوانی استفاده کنند. این نوع غذا ها باعث رفع گرفتگی بینی و کاهش سرگیجه می شوند.

  1. درمان سردرد سینوزیت (سینوسی) با مصرف سوپ گرم

سوپ های گرم باعث افزایش ایمنی بدن و رفع گرفتگی بینی و التهاب می شوند. برای افزایش تاثیر سوپ بهتر است آن را با کمی فلفل قرمز میل کنید.

در این مقاله بهترین روش های کنترل و بهبود سردرد های سینوسی ( سینوزیت) را گفتیم، چنانچه بعد از انجام این کار ها سردرد شما بیش از 10 روز به طول انجامید می بایست به پزشک مراجعه کنید.

راه های مختلفی برای پیشگیری از سردرد های سینوزیت (سینوسی) وجود دارد، در ادامه قصد داریم بهترین روش های پیشگیری را برای شما معرفی کنیم.

  1. شست و شوی دست ها قبل از غذا و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی
  2. از استفاده از مواد حساسیت زا و محرک هایی مثل سیگار و قلیان بپرهیزید.
  3. بهتر است فضای خانه را در با استفاده از دستگاه بخور مرطوب نگه دارید. اما به این نکته توجه کنید که فضای با رطوبت بسیار بالا مکان مناسبی برای رشد قارچ های مضر می باشد.
  4. تهویه هوای فضای بسته باید به خوبی انجام شود تا میکروب ها و آلودگی ها از محیط خارج شوند.
  5. دوش آب داغ روزانه می تواند از گرفتگی سینوس ها جلوگیری کند.
  6. برای مرطوب ماندن مجاری تنفسی آب و نوشیدنی به اندازه کافی مصرف کنید.
  7. در مواقعی که سردرد دارید به خوبی استراحت کنید.
عضویت در خبرنامه
عضویت در خبرنامه
برای دریافت جدیدترین و داغ ترین اخبار تکنولوژی عضو خبرنامه شوید
هر موقع بخوای میتونی اشتراکت رو لغو کنی...
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.